artikkelit
hermuset:
Ken Kreisel Quattro System
Julkaistu:
Hifimaailma 2/2014
Ei puuttunut enää kuin sivu- ja
korkeusinformaatiota tuottavat kaiuttimet. Ensimmäinen noista ei
ole paha suomalaiselle sielulle.
Tavoitteet toteutuvat käyttämällä neljää Ken Kreiselin suunnittelemaa, tiiviisti neliömuotoon sijoitettua. Laitearviot perustuvat
vankkaan kokemukseen useiden vuosikymmenien ajalta.
Kokeilussa ollut laitteisto oli ehkä Quattron raskain
versio; Q125-pää- ja Q125TriFX-surroundkaiuttimet
sekä Q125-keskikaiutin, jalustat, kaksi DXD 2012
-subbaria ja ATIn viisikanavainen pääte sekä pari pussillista tarvikkeita. Hintaa
kokoonpanolle kertyy rapiat 11 000 ?.
Kiitolinjan mies kippasi rappujen eteen häkellyttävän lastin: kaksi kuormalavaa, 11 kollia, 232,30 kiloa.
Laatikkomäärän selittää se, että lähes kaikki osat ovat
omissa paketeissaan, joista ikeatyyliin kasataan valmis
systeemi.
Koska osa laitteista oli ollut muualla kokeilussa, tarkemmat käyttöohjeet olivat jääneet johonkin. highend
Hermuset: Ken Kreisel Quattro System
Teksti: Matti Hermunen Kuvat: Mauri Eronen
Mahtipaketti
L-Sound on norjalainen, vuonna
2005 perustettu viihde-elektroniikan
ja kaiuttimien verkkokauppaan
erikoistunut yritys. klassisen musiikin puolelle. Mutta vaihdapa etukaiuttimet parempiin ja niille sopivat jalustat, tee samoin
surround-kaiuttimille, lisää subwoofer tai kaksi sekä
vahvistin, niin ollaan aivan eri euroissa.
54
kuka
Matti
Hermunen on
helsinkiläinen pitkän linjan
hifiharrastaja. Myös elokuvat ja
niiden monikanavaäänentoisto ovat
kiinnostuksen kohteita.
Nimikkopalstallaan hän testaa intohimonsa kohteena olevia, usein sangen hinnakkaita hifituotteita. Niinpä
pakettien purku, osien suhteiden arvailu, ruuvailut ja
subbarien hinaaminen paikoilleen ilman selkä-, lattiatai pintavaurioita vei valoisan osan päivästä. Suosittelen vahvaselkäisen kaverin värväystä apuun, yksin olet
riskirajoilla.
Ei aivan perustavaraa
Kaiutinten suunnittelijan Ken Kreiselin tavoitteena on
varsinkin Q125-pääkaiuttimissa ollut hallittu suuntaavuus ja riittävät äänivarat. SVS:llä oli Suomessa oma edustaja,
mutta L-Sound veti sen myynnin verkkokauppaansa.
Muita yrityksen tuotteita ovat maailmalla tunnetut
Ken Kreisel ja Definitive Technology sekä perinteikkäät vahvistinmerkit ATI ja Cary Audio sekä uusimpina Link-kaapelit sekä omaperäiset langattomat, pöytälamppuun kätketyt Sound of Light kaiuttimet.
L-Soundin verkkokaupasta saa myös kotimaisen
DSPeakerin huonekorjaimia.
Ikean malliin
Edullisimmillaan kokeilussa olleen Quattro-järjestelmän saa noin 3 600 eurolla. Tilasimme sieltä
kokeiluun Ken Kreiselin Quattrojärjestelmän.
L-SOUNDIN tuotteista ehkä tutuin on SVS, jonka
edullisia, mutta äreitä subbareita löytyy monen harrastajan nurkasta. Hänen musiikinkuuntelunsa painottuu
vahvasti ns
Elementin
toistoa tarvitsee korjailla jakosuotimessa vain vähän,
ja ennen kaikkea, se soi hyvin.
Mukana tuli pääkaiuttimille tarkoitetut tuhdit jalustat, joiden alaosassa oli massaa painoa ja stabiiliutta lisäämässä. Subbarit
tuottivat päänvaivaa. Eivätkä integroituneet muutenkaan, vaikka vaihetta väänsin ja tasoa sekä jakotaajuutta kokeilin.
Toimituksen Mauri Eronen ehdotti kokeilemaan
Kreiselin suositusta: lootat pinoon lähelle peräseinää.
Näin tein. Istutin ne ensin pääkaiutinten
viereen olettaen, että tason ja vaiheen säädöt olisivat
näin yksinkertaisimmat. Raahasin Genelec 7070A:n pois koetellusta
nurkastaan ja sijalle DXD:t. TFX-surround on varsin monipuolinen kaiutin, joka osaa säteillä suoraan tai epäsuorasti sivuille päin. Toimintatavan pystyy vaihtamaan lennosta, kun käytetään kahta
kaiutinkaapeliparia ja niille valintakytkintä. Lattiaa vasten asennetaan vakautta lisäävä puinen pohjalevy, johon voi ruuvata mukana
toimitetut pehmeäkärkiset piikit.
Keski- ja surroundkaiuttimissa on samankaltainen
perusrakenne kuin pääkaiuttimissa, siis neljä diskanttia neliöasetelmassa ja 1?2 basso/keskialue-elementtiä.
Keskikaiuttimen alle tulee pieni puinen alusta, jonka avulla se suunnataan kuuntelijaa kohti. Muutkin Quattrot voidaan
ripustaa seinälle, sillä koteloiden takalevyissä on valmiit kiinnityskohdat. Kätevää,
koska musiikki- ja yleensä liveäänitteillä on usein hyötyä epäsuorasta toistosta, siinä missä rytinäelokuvilla
suora ääni auttaa paikallistamaan takaa uhkaavat konnat.
Surroundkaiuttimet on muotoiltu istumaan parhaiten seinälle, mutta kokeilussa ne toimivat varsin hyvin
60 cm korkeilta jalustoilta. Osat kytketään toisiinsa juuri sopivan mittaisella symmetrisellä Link-kaapelilla, ja taakse ruuvataan metallilevyt sitomaan osat toisiinsa.
Näin saadaan merkittävästi enemmän äänenpainetta. Säätöä ja paikan hakua
L-Sound lähetti kaksi järeää DXD-12012 subwooferia.
Ehkä halusivat varmistaa, että tökyä riittää.
Subbarissa on kaksi 12 tuuman elementtiä, joista
toinen säteilee pohjasta kotelon sisään, toinen sivuseinästä. Säädöt ovat riittävät: jakotaajuus sekä portaattomasti toimivat vaihe ja voimakkuus. Eri asia on, miltä subbaritorni näyttää
highend
tuuman pehmeäkalottista diskanttia. Luontevammin se istuu erilliseen
kotiteatteriin, jossa kauneuskriteerit ovat muutenkin
erilaiset.
Pää-, keski- ja surroundkaiuttimet toimivat hyvin
samoilla sijoituksilla kuin vakiolaitteistoni. Jokaista niistä
ohjataan erikseen jakosuotimelta, ja näin kaiutin saadaan säteilemään enemmän kuuntelijaan päin, vähemmän sivuseinille, lattiaan tai kattoon. Nyt lähti. Tässä auttaa kaiuttimen muotoilu: vino etuseinä suuntaa ääntä kuuntelijaan, vaikka kaiutin olisi asetettu suoraan eteenpäin.
Neljällä diskantilla saadaan lisää ääntä, Kreiselin
mukaan 12 dB enemmän kuin yhdellä. Samalla pystytään laskemaan jakotaajuutta, jolloin keskialue-elementin ei tarvitse toistaa kovin ylös.
Pääkaiuttimessa on kaksi paperikartioista 13 cm
basso-keskiäänielementtiä. Liitäntöinä rca
ja xlr, jossa myös anto toiselle subbarille.
Jenkkityyliin Ken Kreisel haluaa palvella maltillisia
kuuntelijoita sekä niitä, joille mikään määrä bassoa ei
ole liikaa.
Bassonälkäisiä ilahduttaa mahdollisuus pinkata
DXD-12012- tai sen kymppituumaisia pikkuveljiä
DXD-808-subbareita päällekkäin tarvittava määrä,
2?4 kpl. Varsin pienillä
säädöillä sain tornin toimimaan väkevästi, mutta kohtalaisen hyvin sävyin, ja sulautumaan pääkaiuttimiin
lähes saumattomasti.
Kuuntelin Quattroja ensin Bel Canton REF 1000M
-vahvistimilla. Loppuvaiheessa vaihdon tilalle ATIn
55. Mdf-kotelot on viimeistelty hienosti pianolakalla.
Pääkaiutin ja
jalusta kytketään
yhteen tukevalla
metallilevyllä.
Kaksoisjohdotus
tai kahden vahvistimen käyttö onnistuu
irrottamalla yhdysliuskat
normiolohuoneessa. Kaiutin kiinnitetään takaosastaan jalustaan metallilevyillä. Kyllä bassoa lähti, mutta
erottelu, sävyt ja soivuus olivat väärästä kylästä. Kreiselin mukaan perinteisellä materiaalilla on lyömättömiä etuja
Esivahvistimelta tuleva signaali voi olla symmetrinen (xlr) tai
normaali (rca). Samaan koteloon sijoitetaan 2?7 kpl 200 W tehoista vahvistinmoduulia.
Rakenne on teollisen järeä ja mutkaton. Sinfonian viimeisessä
osassa huilujen, klarinettien, triangelin jne. Liittimet ja kautinterminaalit ovat asialliset, hyvää perustasoa.
ATI hoiti osuutensa täysin eleettömästi. Tekniikaltaan koeteltu ja kestävä.. Tämä systeemi on omiaan
rytmimusiikin ja videoiden ystäville, samoin vaikkapa
reggae-hemmoille. 7-kanavaisen version
liittimille on jätetty tila. Soittajat paikallistuivat
riittävästi, vaikka aivan veitsenterävää sijoittuminen
ei ollut.
Jos olet laulu-, orkesterimusiikin, hyvin äänitetyn
akustisen jatsin tai vaikkapa pianomusiikin ystävä ja
tottunut neutraaleihin, hyvin erotteleviin kaiuttimiin,
et ehkä innostu yhtä paljoa.
Hyvääkin on. Basso jyräsi mukavasti live-äänitteillä, tosin kilpailijoilla niissä saattaa olla enemmän sävyjä.
Musiikkivideoilla surroundääni ympäröi kuulijan yllättävänkin saumattomasti. Sibeliuksen 4. Pinkatut tuplasubbarit kohdalleen säädettynä vääntöä riitti noin
puolelle Pakilalle.
Sopivalla rytmimusiikilla Quattro toimii oikein hyvin. Ääneltään se ei tuntunut eroavan vertailupäätteistä.
Vahvistimen äänenlaadun arviointi jäi varsin vähälle, sillä Quattro-systeemin eri puolten ihmettely vei lähes täysin kokeiluun käytettävissä olleen ajan.
Ei yhtään pahan näköinen: Onton
jalustan alaosassa on painomateriaalia.
Puinen pohjalevy lisää vakavuutta.
ATIn päätteessä on asialliset liittimet ja selkeä asettelu. Virtapistokkeesee käy vain normaalia järempi johto.
56
Rytmimusiikille ja elokuvaäänelle omiaan
Sanotaan se heti kättelyssä. highend
Hermuset Ken Kreisel Quattro System
2005-vahvistimen. Se käynnistyi vaiheittain ilman poksahduksia tai automaattisulakkeiden laukeamisia. Viisikanavaisessa vahvistimessa on
moduulirakenne sekä kaksi järeää rengassydänmuuntajaa. esiintulot
ATI AT 2005 on hyvin tehty, konstailematon päätevahvistin. Oli kyse perinteisestä rockista, Bill Laswellin dub-revityksistä tai vaikkapa Claptonin ja kumppanien vuosien 2010 ja 2013 Crossroadskonserteista, niin kyllä oikein säädettynä kulki, potki
ja jyräsi paikoin hillittömällä draivilla. Jollei teho
riitä, ATIlla on astetta tömäkämpi 3000-sarja. Kaikille niille, joille toiston elävyys
ja meininki ovat tärkeitä
Keskialuetta leimaa äänitteestä toiseen vaihteleva pehmeys, jolloin iskevimmät ja riipivimmät sävyt
voivat kärsiä, ja lauluäänestä saattaa jäädä sävyjä matkalle. Verkkokaupan kautta hankitun kanssa selviydyt omin avuin.
Tai sitten et.
Pysyäkseen markkinoilla verkkokaupan on oltava uskottava ja luotettava toimija, lisäksi sen on tarjottava selvää etua paikalliseen verrattuna.
L-Sound lupaa parhaan mahdollisen hinta/suorituskykysuhteen, nopean, ammattitaitoisen ja joustavan palvelun, ilmaisen kuljetuksen yli 1 000 euron tilauksille sekä
joustavat takuukäytännöt. Välillä kuuntelu on
nautinnollista, välillä tasapainoisempaan kaiuttimeen
tottunut jää kaipaamaan tuttuja, äänitteeseen elimellisesti kuuluvia asioita.
Hyvää Quattro-kokonaisuudessa on parhaimmillaan aikamoinen määrä rouheaa reippautta, rivakkuutta ja kulkevuutta. Monen mielestä tästä on vain etua, mutta yhtä
monelle on tärkeää että äänitteen rasittavuudetkin välittyvät.
Lyömäsoitinosaston iskevyys, sävyt ja voima jäivät
silloin tällöin laimeiksi, vaikka toisaalta bassossa varsinkin rytmimusiikilla, uruilla tai musiikkivideoilla oli
tasaista, tarvittaessa tolkutonta voimaa.
Yksi Quattro-kokonaisuuden piirre oli se, ettei systeemi toistanut ennustettavasti. Rytmimusiikilla, elokuvaäänellä ja
musiikkivideoilla ne ovat vahvoilla.
Ovatko vahvuudet riittäviä tai rajoitukset ongelma,
selviää kuuntelemalla. Sekä 45 päivän vapaan palautusoikeuden, jos vipstaaki ei
vastaa odotuksia.
Hintoja puristetaan alaspäin suurilla myyntimäärillä, logistiikkasäästöillä ja sillä,
että maahantuojan ja jälleenmyyjien katteet jäävät pois.
Ostajaa jää edelleen kiinnostamaan, saako rahalle vastinetta.
monisävyisyys, elävyys ja jopa jonkin verran yksinuottisuuden piirteet lievenivät.
Eli basson ohella asiat paranivat muillakin alueilla. Värittyneisyys lieveni, ja äänen kokonaisuus avautui, muuttui läpinäkyvämmäksi ja ehyemmäksi. Q125
854 ?
Surround-kaiuttimet/pari:................................. Q125 TriFX
1529 ?
Subwoofer:................................................................. ATI AT2005 2 879 ?
Edustaja:...................................................................... Eli pääkaiuttimet ehkeivät toista kaikkea ainesta samalla tavoin, vaan osassa äänitteitä
kaikki osuu kohdalleen, osassa taas korostuvat kaiuttimen rajoitukset.
Kun nurkkaan pinkattujen subbarien säädöt sai
kohdalleen,ääni parani varsin paljon. Kuuntelu helpottui, ja parhaimmillaan kaiutinten välinen tila velloi täynnä täyteläistä, elävää musisointia. Ei edelleenkään analyyttisin, mutta nyt jo kuunneltava kokonaisuus.
Se on käyttäjästä kiinni jos ei saa sovitettua muuhun laitteistoon.
DXD-2012:ssa on kaikki tarvittavat liitännät ja säädöt.
välittyivät orkesterin seasta varsin hyvin, ne jopa kuuluivat tavanomaista voimakkaammin, ehkä siksi että
sello ja kontrabasso-osasto jäivät taaemmas.
Äänikuva on yleisen maalaileva, ja skarppiutta olisi
voinut hieman enemmän. Myönteistä oli äänen helppous ja kulkevuus, ja ei niin myönteistä taas värittymiset ja keskialueelle sijoittuvat vaimentumat, jotka tekivät toistosta turhan mietoa. +47 377 11 333
Lisätietoja:.................................................................. Vaskiosastosta
jäi uupumaan ylemmän keskialueen purevuutta ja rehevyyttä, samoin puupuhallinkuoroista. Pianosta
puuttui lähes aina heleyttä, ja sen alemmalla keski- tai
ylemmän basson alueelle soinnissa oli onttoposkisuutta, ikään kuin korostettua rintaääntä tai ylemmällä
alueella nenään puhujan sävyjä.
Älä hanki ilman kunnon subbaria
Kuuntelin pääkaiuttimia jonkin aikaa stereona ilman
subbareita. highend
Paikkakunnalta
vai postista?
KUN ostat paikallisesta liikkeestä, odotat ja useimmiten saat asiallisen neuvonnan ja
isommissa hankinnoissa tavallisesti mahdollisuuden kotikokeiluun. L-Sound AS, Norja
Puhelin:........................................................................ Kokeilussa ollut laitteisto 11 380 ?
Pääkaiuttimet/pari: .............................................. Asennus ja käytön
opastus kuuluvat pakettiin. Q125
1 619 ?
Keskikaiutin:.............................................................. Quattro ei ole esiintyjien
paikkoja tai äänikuvan kerroksisuutta vahtaavan friikin kaiutin.
Pysyvästi häiritsi jousten tietty yksinuottisuus.
Niistä ei löytynyt kovin paljoa sävyjä, ja ehkä eniten
korvaan pisti lämpimien värien puute. Kulkevuus,
Hyvää ja harkittavaa
Quattrot eivät ole kovin tarkat eivätkä toista neutraalisti. DXD-12012
2 249 ?
Monikanavavahvistin:.......................................... Tosin sitä varten systeemi pitää
tilata Norjasta.
info
Ken Kreisel Quattro System sekä ATI AT 2005 -5-kanavainen vahvistin
Hinta:............................................................................. Terävyyttä ja rämäkkyyttä puuttui
sellaisiltakin äänitteiltä joilla niitä kuuluu olla.
Kokonaisuus jäi usein epätarkaksi ja satunnaisesti
värittyneeksi. www.lsound.eu
57